O promocji czytelnictwa w szkole …

                Pierwszy semestr bieżącego roku obfitował w  szkole w  wiele wydarzeń, zabaw, spotkań  i innych form dotyczących promocji czytelnictwa. Jak wiadomo, młodzi ludzie niezbyt chętnie odwiedzają bibliotekę i sięgają po pozycje literackie, dlatego szkoła postanowiła podjąć działania w tej sprawie i postarać się zachęcić większe grono osób do czytania. Można z pewnością powiedzieć, iż się udało.

                Dzięki ciekawym lekcjom uczniowie mogli się przekonać do myśli, że ,,książki nie muszą być nudne”, nawet te trudniejsze utwory, co potwierdziła klasa III gimnazjum, która na dwóch lekcjach języka polskiego sądziła bohaterów ballad Mickiewicza. Z pozoru nieatrakcyjne dla uczniów dzieła wywołały wiele emocji i zaangażowania. Ujawniły się ukryte talenty i predyspozycje do pełnienia w przyszłości zawodów takich jak prokurator czy obrońca. W trzecioklasistach pozostała chęć do większej ilości takich „innych” lekcji.

                Z kolei uczniowie klasy szóstej mieli za zadanie zainscenizowanie bajki ,,Nauki mędrca” Michela Piquemala. Była to znakomita okazja do  pokazania wielu umiejętności, zarówno tych aktorskich, jak i organizacyjnych.

            Mówiąc o czytelnictwie, nie moglibyśmy zapomnieć o naszym patronie – Janie Kochanowskim. Chodząc do szkoły jego imienia, musimy doskonale znać życiorys tego wybitnego poety i jego dzieła. Gimnazjaliści, mając większą wiedzę dotyczącą literatury okresu renesansu, przygotowali akademię mającą na celu ukazanie twórczości Kochanowskiego oraz przedstawienie najważniejszych wydarzeń z jego życia. Uczniowie klasy II gimnazjum recytowali wiersze  oraz przygotowali prezentację multimedialną. Każda klasa rysowała portret Kochanowskiego oraz wybierała jednego przedstawiciela, który miał przebrać się za poetę. Wywołało to dużo pozytywnych emocji, a akademia cieszyła się prawdziwym zainteresowaniem wszystkich obecnych.

         Szczególnie cieszy fakt, że do naszej szkolnej biblioteki od początku roku można było zgłaszać propozycje książek, które miały zostać zakupione, tak aby każdy uczeń znalazł na bibliotecznej półce „coś dla siebie”. Szkoła zamówiła większość polecanych pozycji. Teraz możemy pochwalić się ogromną ilością książek interesujących młodych ludzi, a liczba osób odwiedzających bibliotekę znacznie się zwiększyła.

             W szkole przeprowadzonych zostało także wiele interesujących zajęć wychowawczych, mających na celu zachęcenie uczniów do czytania. Tak było między innymi  w klasie I gimnazjum, gdzie chętni uczniowie nawzajem polecali sobie swoje ulubione książki. Udawali autorów książek, zachęcając kolegów do sięgnięcia po ich dzieło. Byli również wydawcami, których  zobowiązano do wykonania plakatu promującego książkę. Wszystkim bardzo podobał się taki sposób prowadzenia lekcji.

          Uczniowie klasy I gimnazjum nie zakończyli swojej przygody z promocją czytelnictwa  na polecaniu książek. Na lekcjach języka polskiego, podobnie jak klasa szósta, inscenizowali scenki na podstawie utworu literackiego ,,Żarłoczna Ewa” Gałczyńskiego.  Wykazali się talentem aktorskim i plastycznym, realizując świetne przedstawienie.

      Nie tylko wśród uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum promowaliśmy czytelnictwo. Klasy gimnazjalne rozpoczęły cykl spotkań z przedszkolakami, podczas których najmłodsi będą mogli wysłuchać przygotowanych na tę okoliczność bajek. Na wysokości zadania stanęła już klasa II gimnazjum, która wzbudziła spore zainteresowanie wśród najmłodszych wychowanków naszej szkoły.

         Ponadto każda klasa przygotowywała plakat zachęcający do czytelnictwa. Wszystkie prace możemy podziwiać na szkolnych korytarzach. Z takimi plakatami uczniowie klasy V przyszli do swoich o rok młodszych kolegów. Przekonywali ich do zapoznania się z ich ulubionymi książkami oraz do częstszego odwiedzania biblioteki.

            Jednym z ciekawszych wydarzeń w naszej szkole, związanych z promocją literatury, była wizyta pani Romualdy Szwyngiel – autorki książki ,,Powiedz Ameryce”.  Opowiedziała nam, jak powstawała jej książka, o czym jest, przybliżyła historię czasów, których dotyczy fabuła utworu. Odpowiedziała na wszystkie nurtujące nas pytania, dotyczące zarówno fabuły, jak i procesu wydawania książek. Książkę pani Romualdy można wypożyczyć  w naszej bibliotece.

          „Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów” – pisał Jarosław Iwaszkiewicz. Mamy nadzieję, że w wyniku działań podjętych w szkole te słowa staną się mottem każdego ucznia.

GALERIA ZDJĘĆ

Uczennica klasy III gimnazjum, Oliwia Chłąd (członek Koła Młodych Dziennikarzy)