Lekcje z finansami w Aleksandrii

W tym roku szkolnym nasza szkoła znalazła się w gronie 348 beneficjentów Programu  Ministerstwa Finansów – „Lekcje z finansami”. Warto nadmienić, iż w tegorocznej edycji programu złożono 1465 wniosków aplikacyjnych. Głównym założeniem Programu jest wsparcie realizacji działań z zakresu edukacji finansowej polegających na przeprowadzeniu zajęć lekcyjnych z zakresu finansów oraz organizacji wycieczki edukacyjnej do wybranych instytucji publicznych, które swoim działaniem obejmują obszar finansów publicznych.  Uczestnikami  Programu w naszej szkole byli uczniowie klasy VIII, którzy na czterech zajęciach przeprowadzonych przez  nauczyciela wiedzy o społeczeństwie realizowali tematy z zakresu szeroko rozumianych finansów publicznych, w tym zagadnienia dotyczące: historii i funkcji pieniądza, działalności banków centralnych i komercyjnych, rodzajów i zasad funkcjonowania rynków oraz zasad tworzenia budżetu domowego i budżetu państwa. Podczas jednej z lekcji uczniowie łączyli się on-line z Panem Przemysławem Egemanem, należących  do grona nielicznych polskich maklerów rozpoczynających pracę na „parkiecie”, w czasach gdy powstawała Polska Giełda Papierów Wartościowych, tuż po upadku komunizmu. Uczniowie wysłuchali wykładu o historii giełdy, dowiedzieli się o różnych instrumentach finansowych oraz możliwościach inwestowania i oszczędzania kapitału. Kulminacyjnym elementem „Lekcji z finansami” była wycieczka uczniów do Warszawy, gdzie w programie znalazła się wizyta w Sejmie RP oraz zwiedzanie Ministerstwa Finansów. Podczas pobytu w parlamencie uczniowie mieli możliwość przysłuchiwania się z galerii sejmowej obradom izby poselskiej, a następnie wysłuchania wykładu Posła na Sejm RP Piotra Stracha na temat przebiegu procesu legislacyjnego ustawy budżetowej. W Ministerstwie Finansów, po zwiedzeniu budynku i wysłuchaniu informacji o jego historii, uczniowie, w jednej z sal konferencyjnych, wzięła udział w zajęciach przeprowadzonych przez pracownika ministerstwa o budżecie i Krajowej Administracji Skarbowej. Pozostały czas pobytu w stolicy został wykorzystany na zwiedzanie zabytków i ważnych miejsc związanych z dziejami miasta. Był również okazją do poznania przez uczniów ciekawych historii stolicy, w tym związanych tematycznie z programem wycieczki, np. jakimi  banknotami posługiwano się w okresie okupacji. Realizacja Programu „Lekcje z finansami” z pewnością przyczyniła się do podniesienia wśród uczniów wiedzy o instytucjach  działających w obszarze finansów oraz znacznie podniosła ich  kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Galeria zdjęć

Paweł Bekus