Healthy English

Projekt „Healthy English”

 

            Miło nam poinformować, że przez trzy kolejne semestry (IX 2018 – XII 2019) nasza szkoła będzie realizować projekt pt. „Healthy English”.

            Projekt realizowany jest dzięki Programowi „English Teaching”, który został stworzony przez Polsko – Amerykańską Fundację Wolności, a krajowym operatorem Programu jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA.

            Uczestnikami zajęć są uczniowie klasy V, którzy wraz z koordynatorem, p. Joanną Lewandowską, będą realizować zadania związane z rozwijaniem kompetencji językowych oraz korzystając z nowoczesnych technologii wykonają m.in. e-book z przepisami w języku angielskim, Avatary udzielające porad żywieniowych czy zmontują film ze zdjęć wykonanych podczas warsztatów kulinarnych. Uczniowie będą rozwijali się językowo, ale też wezmą udział w spotkaniu z panią dietetyk, w warsztatach kulinarnych z Paniami z Koła Gospodyń Wiejskich, będą wypiekali skomponowaną przez siebie pizzę, która powstanie na warsztatach z native speaker’em czy też będą eksperymentować kulinarnie w Owczarkowej Zagrodzie. Przed nami 1,5 roku ciekawych i rozwijających zajęć, duża dawka dobrej zabawy i kulinarnych doznań. A wszystko to dzięki programowi „English Teaching”.

                                                                                  Koordynator projektu Joanna Lewandowska


         WARSZTATY ŻYWIENIOWE Z PANIĄ DIETETYK

                  17.10.18r. uczniowie klasy V mieli ogromną przyjemność spotkać się na warsztatach żywieniowych z panią dietetyk Aleksandrą Kulasiewicz. Uczniowie uczestniczyli w spotkaniu, które zostało zorganizowane w ramach projektu Healthy English, realizowanego dzięki programowi English Teaching. Ponieważ projekt zakłada poszerzanie wiedzy uczniów w zakresie zdrowego odżywiania i stylu życia, pani dietetyk przygotowała dla uczniów prezentację na temat wartości odżywczych produktów, piramidy żywieniowej oraz ważnych aspektów zdrowego stylu życia, odwołując się przy tym do upodobań i doświadczeń dzieci. Oprócz prezentacji i ciekawych rozmów na temat zdrowego stylu życia, pani dietetyk przygotowała dla nich konkurencje praktyczne. Uczniowie podzieleni na dwie grupy konkurowali ze sobą, przygotowując trzy główne posiłki z wydrukowanych obrazków oraz odpowiadając na pytania. Dzięki temu spotkaniu uczniowie dowiedzieli się między innymi, jaka jest różnica między dobrymi i niewskazanymi słodyczami, produktami z białej oraz ciemnej mąki, oraz dlaczego aktywność fizyczna jest podstawą piramidy żywieniowej. Na koniec wyposażyła nas w komplet przepisów na zdrowe posiłki, z których mamy zamiar skorzystać już na najbliższych zajęciach projektowych, robiąc pyszny i zdrowy deser jogurtowo – owocowy. Serdecznie dziękujemy pani Aleksandrze Kulasiewicz, która w ciekawy i profesjonalny sposób przybliżyła dzieciom tematykę zdrowego stylu życia.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                  Koordynator projektu – Joanna Lewandowska


Etwinning project „At a European table”

       Kolejne zadanie międzynarodowego projektu eTwinning, realizowanego wspólnie z wieloma krajami, za nami. Nasze pacynki wykonane z warzyw i owoców były niepowtarzalne. Każdy z nas wykorzystał inne warzywo czy owoc oraz swoją nieograniczoną wyobraźnię, by październikowe zadanie wykonać jak najlepiej. No i udało się.

A tak bawiliśmy się, przygotowując nasze pacynki: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=T2Bw1vB4keQ

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                       Joanna Lewandowska


Pyszne i zdrowe desery

           Po zajęciach teoretycznych przyszedł czas na wykorzystanie poznanych zasad zdrowego żywienia w praktyce. Najpierw nauczyliśmy się odpowiednich zwrotów i słów w języku angielskim, by móc je potem wykorzystać w trakcie przygotowywania deseru. Przepisy wykonywanych przez nas potraw posłużą nam do stworzenia e-booka. Nasze desery składały się wyłącznie ze zdrowych składników, tj. z jogurtu o dobrym składzie, mrożonych owoców, siemienia lnianego, odrobiny syropu trzcinowego i startej gorzkiej czekolady. Wierzch deseru ozdobiły pestki granatu. Prosty w przygotowaniu i niedrogi do przygotowania deser zaskoczył nas smakiem i finezją. Teraz uczniowie mogą samodzielnie przygotować tego typu deser swoim domownikom, co wiemy, ze już ma miejsce. Nowe talenty kulinarne rosną.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                                          Joanna Lewandowska


   LOGO PROJEKTU

           Ponieważ nasze zainteresowania krążą wokół tematyki zdrowego stylu życia, postanowiliśmy stworzyć logo naszego projektu „Healthy English” oraz projektu eTwinning „At a European Table”, nad którym w tym roku pracujemy właśnie z warzyw i owoców. Wykorzystaliśmy całe pokłady kreatywności, by każdą literę zbudować z innego produktu i ostatecznie stworzyć cały napis. Mieliśmy przy tym świetną zabawę. Zajrzyjcie do galerii, by się o tym przekonać. A pod tym adresem znajdziecie film z pracy nad logo projektu eTwinning.  Zapraszamy!

https://animoto.com/play/NRg3ZHNBCnFKh5PkRiCidw

                                                                                              koordynator Joanna Lewandowska


       Piramida żywnościowa

             Kolejne zajęcia w ramach projektu „Healthy English” za nami. Podczas spotkania z panią dietetyczką Aleksandrą Kulisiewicz poznaliśmy wszystkie grupy żywnościowe oraz zasady zdrowego odżywiania się. Dowiedzieliśmy się też, jak wygląda zmodyfikowana niedawno piramida żywnościowa i co stanowi jej podstawę. Najważniejsza jest aktywność fizyczna, a tuż za nią spożywanie warzyw i owoców. Czubek piramidy stanowią tłuszcze, co oznacza, że te produkty powinniśmy spożywać w ograniczonych ilościach, aczkolwiek one również są niezbędne dla naszego organizmu, gdyż witaminy A, D, E i K rozpuszczają się właśnie w tłuszczach. Podsumowaniem tego spotkania były zajęcia, na których poznaliśmy nazwy grup spożywczych (nabiał, węglowodany, tłuszcze, owoce i warzywa) w języku angielskim, a następnie, podzieleni na grupy, stworzyliśmy piramidę żywnościową po angielsku.

GALERIA ZDJĘĆ

Uczniowie klasy 5

 


Międzynarodowa wymiana nasion

     W ramach międzynarodowego projektu eTwinning „At a European table” uczestnicy projektu wymienili się nasionami, które następnie zostaną posiane w partnerskich szkołach. Nasze nasiona (szczypiorek, bazylia oraz sałata) zostały wysłane do szkoły w Grecji. Dołączyliśmy tez list własnoręcznie napisany po angielsku wraz z naszymi podpisami. Nie możemy się doczekać przesyłki od nich, by posiać i pielęgnować rośliny, które z wysłanych nasion wyrosną. Efekty z pewnością zaprezentujemy.

GALERIA ZDJĘĆ

         Joanna Lewandowska

 

 


Greek seeds

         Już są! Właśnie dotarły do nas nasiona wysłane przez naszych greckich partnerów. Otrzymaliśmy nasiona bazylii, oregano, pomidorków koktajlowych i szpinaku. Wymiana nasion jest częścią międzynarodowego projektu eTwinning, realizowanego przez cały rok szkolny przez klasę V z kilkunastoma krajami europejskimi. Otrzymane nasiona każdy z partnerów posieje, a potem pochwali się okazałymi, miejmy nadzieję, roślinami.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                  Joanna Lewandowska

 


          Bomba witaminowa –sałatka owocowa

  Było pysznie i zdrowo. 23 listopada na zajęciach w ramach projektu „Healthy English”,ubrani we własnoręcznie ozdobione fartuszki i czapki kuchenne, przygotowaliśmy smaczną i pełną witamin, tak potrzebnych w okresie jesieni i zimy, sałatkę owocową. Zanim ją wykonaliśmy, poznaliśmy angielskie nazwy użytych składników.Okazało się, że jej przygotowanie wcale nie jest takie trudne. Przed nami coraz bardziej skomplikowane, ale i ciekawe zadania. Już nie możemy się ich doczekać.

Uczniowie klasy V wraz z koordynatorem projektu – p. Joanną Lewandowską

 


     
METRO

14.12.2018 wybraliśmy się do kręgielni Metro, by po pierwsze wspólnie spędzić czas całą klasą, a po drugie w praktyce przećwiczyć zwroty potrzebne przy zamawianiu potraw. Do zadania przygotowywaliśmy się na zajęciach projektowych, poznając zwroty i nazwy potraw. Szczęśliwie dla nas, kręgielnia Metro zatrudnia osobę władająca językiem angielskim, która mogła nas profesjonalnie obsłużyć. Początkowo zamawianie po angielsku wydawało nam się dosyć stresujące, ale potem okazało się, że jesteśmy w stanie samodzielnie zamówić potrawy i napoje po angielsku i stres minął. Stwierdzamy, że było to bardzo motywujące doświadczenie, które pokazało, że znajomość języka angielskiego może być potrzebna w różnych życiowych sytuacjach (np. w restauracji), ale też, że my jesteśmy w stanie sprostać temu zadaniu. I to doświadczenie dodaje nam wiatru w żagle.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                       Uczniowie kl. V wraz z p. Joanną Lewandowską


Językowo i technologicznie

Trening czyni mistrza, a więc systematycznie i nieustająco dbamy o swój rozwój zarówno od strony językowej, jaki i technologicznej. Wykorzystujemy w tym celu dostępne narzędzia i urządzenia. Nie jest nam obca praca na tabletach, komputerach czy smartfonach. Dzięki licznym aplikacjom (Quizizz, Quizlet, Kahoot, LearningApps czy Wordwall) nasze zajęcia są przyjemną formą nauki. Każdego dnia chcemy być coraz lepsi.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                              Uczniowie kl. V


VIDEOKONFERENCJA ETWINNING

  Niecodzienną okazję porozmawiania na żywo z kolegami z zagranicy mieli uczniowie kl. VI, którzy 17.01.2018 w ramach utworzonego wydarzenia na platformie eTwinning podjęli temat  nawyków żywieniowych oraz ulubionych potraw. Uczestnikami videorozmowy byli uczniowie dwóch szkół polskich oraz szkoły z Ukrainy, a językiem rozmowy był język angielski. W trakcie videorozmowy uczniowie, korzystając z narzędzia do zbierania opinii oraz szybkiego głosowania Mentimeter, podawali swoje typy na ulubione potrawy. Największą przewagę uzyskała pizza, lubiana przez wszystkich uczestników videorozmowy. Tego typu wydarzenie na żywo pozwala na sprawdzenie swoich umiejętności językowych, ale też uczy radzenia sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych. Zadanie o tyleż ekscytujące, co stresujące. Ale tylko pokonywanie własnych słabości i barier, w tym językowych, pozwoli nam się rozwijać.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                       Koordynator projektu eTwinning Joanna Lewandowska


Tortille

Kolejne zajęcia praktyczne w ramach projektu Healthy English, realizowanego dzięki programowi English Teaching, za nami. Tym razem uczniowie przygotowali tortille nadziewane według własnego uznania serem, mięsem, warzywami i zapiekane w opiekaczu. Było smacznie, aromatycznie i zdrowo. Zbieramy tym samym doświadczenia kulinarne oraz materiał zdjęciowy do stworzenia kulinarnego e-booka.  GALERIA ZDJĘĆ

Tymczasem zapraszamy do obejrzenia stworzonych przez uczniów z klasy V avatarów z ich ulubionymi przepisami kulinarnymi w wersji anglojęzycznej.

 

Joanna Lewandowska

 


What’s your favourite food?

W trakcie zajęć projektowych, odbywających się dzięki programowi English Teaching, zajmujemy się zarówno rozwojem językowym, jak i nabywaniem umiejętności praktycznych. Nasze ostatnie zajęcia upłynęły pod hasłem „Muffins”.

Piekliśmy pyszne i zdrowe muffinki z 4 różnymi nadzieniami: pieczarki, ser, zielony groszek; soczewica, ser, jajka; jabłka i cynamon oraz z nutellą. W trakcie, kiedy nasze muffinki piekły się w piecu, postanowiliśmy wykorzystać nowoczesne technologie. Używając telefonów komórkowych i tabletów, zrobiliśmy głosowanie na temat „What’s your favourite food?”, wykorzystując aplikację do głosowania MENTIMETER. Wynik nie był dla nas wielkim zaskoczeniem, kiedy okazało się, że słowem najczęściej wpisywanym przez głosujących piątoklasistów było słowo „pizza” i ono pojawia się w chmurze wyrazowej na środku wielkimi literami. Zabawa miała na celu utrwalenie poznanego słownictwa oraz poznanie swoich upodobań kulinarnych. A tak się składa, że na warsztaty wypiekania własnoręcznie zrobionej pizzy udajemy się do Katowic. Warsztaty będą odbywały się w języku angielskim.

GALERIA ZDJĘĆ

Joanna Lewandowska


Pumpkin pancakes

Wreszcie doczekaliśmy się prawdziwego gotowania. A wszystko to za sprawą Pań z Koła Gospodyń Wiejskich z Aleksandrii, które zaprosiły uczniów klasy V do swojej kuchni. Zajęcia gotowania są częścią projektu Healthy English, który jest realizowany w naszej szkole przez uczniów klasy V dzięki programowi English Teaching. Do tej pory zadania kulinarne realizowaliśmy na terenie szkoły. Teraz wkroczyliśmy w świat prawdziwej kuchni, doskonale wyposażonej i z doświadczoną obsługą. My z naszymi chęciami i Panie z ogromną radością dzielenia się wiedzą i doświadczeniem połączyliśmy siły. Efektem tej kombinacji były przepyszne placki dyniowe, które sami przygotowaliśmy, usmażyliśmy, a nawet zjedliśmy.

            Współpraca przebiegła wręcz wzorowo i już jesteśmy umówieni na kolejną dawkę kulinarnych emocji. Tym razem spod naszych rąk wyjdą świąteczne ciasteczka – baranki i zajączki. Już nie możemy się doczekać.

            Serdecznie dziękujemy Paniom z KGW za cierpliwość i chęć dzielenia się przepisami i doświadczeniem.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                  Uczniowie klasy V wraz z opiekunem projektu


Seeds – eTwinning project

W ramach projektu eTwinning uczniowie klasy V posadzili nasiona przesłane przez partnerów z Grecji. Dostaliśmy nasiona bazylii, pomidorków koktajlowych, bazylii i szpinaku. Nasze nasiona również powędrowały do partnerów w Grecji.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                  Uczniowie kl. V


Warsztaty kulinarne z native speaker’em

Niezwykłą przygodę kulinarną przeżyli uczniowie klasy V, którzy realizując projekt Healthy English w ramach programu English Teaching, mieli okazję uczestniczyć w warsztatach kulinarnych prowadzonych w języku angielskim. Zajęcia odbyły się w Katowicach w Kid’s Kitchen, a zostały poprowadzone w języku angielskim. Młodzi kucharze przygotowali swoją własna pizzę, wedle oryginalnej receptury i własnych upodobań. Przy okazji podszlifowali język angielski, poznali słownictwo związane z przygotowaniem pizzy, nazwy przyborów kuchennych oraz zwroty używane przy stole. Zgodnie stwierdzili, że nigdy żadna pizza nie smakowała im tak, jak ta samodzielnie upieczona. W czasie, kiedy jedna grupa uczniów przygotowywała pizzę, druga miała warsztaty i pokazy sztuki iluzjonistycznej. Poznali sztuczki magików, mogli je też wypróbować przed kolegami. Zajęcia sztuki magicznej poprowadził w języku angielskim nauczyciel międzynarodowej szkoły z Katowic. Na zakończenie, po sporej dawce dobrego jedzenia i zabawy magią, uczniowie obserwowali, jak powstaje origami. Bogatsi o nowe umiejętności i wrażenia, uczniowie klasy V wrócili do domów, by zaprezentować rodzinie magiczne sztuczki i upiec pizzę.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                                                      Joanna Lewandowska


Koktajl owocowy

  Pysznie i zdrowo było na zajęciach w ramach projektu „Healthy English”, gdyż robiliśmy koktajl na bazie jogurtu naturalnego oraz malin i truskawek. Całość zmiksowaliśmy w blenderze kielichowym i wypiliśmy ze smakiem. A ponieważ zajęcia wypadły w Dzień Kobiet, to chłopcy zajęli się zarówno przygotowaniem koktajlu, jak i jego podaniem.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                              Uczniowie kl. V


Logo projektu Healthy English

Wśród uczestników projektu Healthy English, realizowanego dzięki programowi English Teaching, ogłoszono konkurs na logo projektu. Do koordynatora wpłynęły cztery prace, spośród których, za pomocą aplikacji do głosowania i komentowania TRICIDER, uczniowie klasy V wybrali najciekawszą propozycję. Zwyciężyła praca Pauliny Wolskiej i Zosi Mazurkiewicz.

 

Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrody. Zwycięzcom gratulujemy wygranej.

Galeria pozostałych prac:

 

Joanna Lewandowska


WIELKANOCNE PALMY KLASY V

Panie z Koła Gospodyń Wielskich w Aleksandrii zaprosiły uczniów klasy V, by nauczyć ich robienia palm wielkanocnych. Dzieci zrobiły najpierw kwiatki z bibuły, a następnie przymocowały je wraz z gałązkami bukszpanu i kolorowych kłosów zbóż do specjalnych patyków. Powstały przepiękne palmy, z którymi uczniowie udali się w Niedzielę Palmową do kościoła.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                              Joanna Lewandowska


Angielski poprzez grę w karty

        Angielskiego można uczyć się na wiele sposobów: poprzez słuchanie piosenek, gry, zabawy, a my na zajęciach realizowanych w ramach projektu „Healthy English” doskonalimy swój warsztat językowy poprzez grę w karty. Wymaga to nie tylko opanowania słownictwa, ale i czynnego używania języka, by porozumiewać się z partnerami w grupie. Gra w karty może zatem uczyć i bawić, czego sami doświadczyliśmy.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                              Joanna Lewandowska


Uczennice klasy V Maja Makowska i Kasia Mrzewa zrealizowały kolejne zadanie zaplanowane do realizacji w ramach międzynarodowego projektu eTwinning, który trwa cały rok szkolny. Każdego miesiąca realizujemy zaplanowane zadania i efektami dzielimy się na utworzonej na Facebook’u stronie, na blogu oraz Twinspace projektu. Zadaniem uczniów zaangażowanych w projekt „At a European table” było tym razem przygotowanie biologicznego kompostu. Nasz kompost powstał ze skorupek jaj, skórek z jabłek, bananów i kiwi, trawy i mokrego siana. Proces tworzenia się trwał jakiś czas, ale teraz kompost jest doskonałym nawozem dla roślin.

                                                                                              Maja Makowska i Katarzyna Mrzewa


Dzień Europy

 Jak co roku w maju obchodzimy Dzień Europy. Tak też się stało i w tym roku, choć obchody te połączyliśmy z podsumowaniem rocznej pracy nad projektem „Healthy English”, realizowanego dzięki Programowi English Teaching, który został stworzony przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, a krajowym operatorem Programu jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA.

            Do wspólnego świętowania zaprosiliśmy klasę V z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Kopalni wraz z wychowawczynią p. Katarzyną Stadler. Goście zaprezentowali hymn Unii Europejskiej „Odę do radości” w trzech językach. Uczniowie obydwu szkół, podzieleni na zespoły, mieli za zadanie przygotować z dostępnych produktów wiosenne kanapki i zadbać o piękną dekorację stołu. Wygrała drużyna, która w głosowaniu online dzięki aplikacji Mentimeter zdobyła najwięcej głosów pozostałych uczniów szkoły. Klasa V zaprezentowała też film, który podsumowywał  dotychczasowe działania projektowe oraz samodzielnie wykonane Avatary, które w języku angielskim przedstawiały przepisy na ulubione dania uczniów.

            Obchody Dnia Europy przybrały w tym roku nietypową formę, gdyż w przygotowania do obchodów zaangażowane były wszystkie klasy. Każda z nich wylosowała inny europejski kraj, należący do UE i była podzielona na zespoły odpowiedzialne za wykonanie innego zadania. Jedna przygotowywała plakat, inna ze wskazanych stron wyszukiwała i drukowała informacje na temat wylosowanego kraju, jeszcze inna przygotowywała prezentację kraju (w postaci piosenki, tańca, kulinariów, ciekawostek) i ostatnia, odpowiedzialna za przygotowanie dla kolegów interaktywnych zabaw, łamigłówek i quizów, odbywających się w salach lekcyjnych na przerwach. Różnorodność zadań, ich dynamika i zaangażowanie w przygotowanie obchodów zostały dobrze odebrane przez uczniów, co pozwala mieć nadzieję, że uczniowie na długo zapamiętają najistotniejsze fakty związane z Unią Europejską i jej członkami.

            Natomiast projekt „Healthy English”, promujący zdrowy styl życia oraz rozwijanie kompetencji językowych, kładący nacisk na umiejętne wykorzystanie technologii informatycznych, będzie kontynuowany do XII 2019 roku. W przygotowaniu e-book z wykonanymi potrawami i przepisami na nie, wraz ze zdjęciami i nagranym w wersji anglojęzycznym tekstem. A już wkrótce w ramach projektu wyjazd do Owczarkowej Zagrody, gdzie uczniowie zwiedzą zagrodę ze zwierzętami, samodzielnie upieką ciasteczka oraz kiełbaski na grillu. A w kolejnym semestrze następne ekscytujące działania.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                              Joanna Lewandowska


Klasa V w Owczarkowej Zagrodzie

   Ostatnim już niestety w tym roku szkolnym punktem realizowanym w ramach projektu Healthy English był wyjazd do Owczarkowej Zagrody, który miał miejsce 05.06.2019. Miejsce tyleż urokliwe, co spełniające też funkcje edukacyjne.

            Uczniowie klasy V rozpoczęli wizytę od przygotowania ciasta na pierniczki według sprawdzonej receptury. Był też czas na zwiedzanie farmy zwierzęcej z wieloma gatunkami mniej i bardziej egzotycznych gatunków. Dodatkową atrakcją była możliwość dokarmiania niektórych z nich.

            Pogoda dopisała, więc wykorzystaliśmy ten czas na wspólna zabawę na świeżym powietrzu. Na koniec zjedliśmy kiełbaski z grilla i z pięknie opakowanymi pierniczkami wróciliśmy do szkoły.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                                          Joanna Lewandowska


Krajowa Odznaka Jakości

     Z radością informujemy, ze zakończony w czerwcu projekt eTwinning „At a European table”, realizowany przez obecną klasę VI przez cały rok szkolny, został nagrodzony Krajową Odznaką Jakości Quality Label. Praca nad projektem i podejmowane działania w dziedzinie europejskiej współpracy szkół przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych zostały uznane za szczególnie oryginalne i nowatorskie. Stosowane inicjatywy edukacyjne są  przykładem dobrej praktyki, godnym naśladowania przez inne szkoły zarówno w kraju, jak i za granicą.

            Gorąco dziękuję klasie VI za wkład pracy i zaangażowanie w realizowanie kolejnych zadań projektowych. Każdy uczeń zasłużył na uczniowską Odznakę Jakości za wzorową realizację projektu. Brawo klasa VI!

 

                                                                                   Koordynator projektu Joanna Lewandowska


Uczniowski kulinarny e-book

            Z dumą prezentujemy Państwu samodzielnie wykonany e-book z przepisami i zdjęciami potraw przygotowywanych w ramach projektu „Healthy English”. Projekt realizowany jest w naszej szkole od września 2018 do grudnia 2019, a jest możliwy dzięki Programowi English Teaching, który został stworzony przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, a krajowym operatorem Programu jest Nidzicka Fundacja Rozwoju Nida.

            W trakcie trwania projektu uczniowie realizują zadania związane z rozwijaniem kompetencji językowych, korzystają z nowoczesnych technologii czy też poszerzają swą wiedzę z zakresu zdrowego stylu życia, samodzielnie przygotowując zdrowe potrawy czy uczestnicząc w warsztatach kulinarnych. Zwieńczeniem każdej ich działalności jest rezultat w postaci zdjęć, filmów czy właśnie e-book’a. Autorem książeczki z załączonymi zdjęciami i przepisami w języku angielskim jest uczennica kl. VI – Paulina Wolska. Wersja wizualna została wzbogacona ścieżką dźwiękową. Zachęcamy do zapoznania się z pracą Pauliny, a autorce serdecznie gratulujemy efektu.

Link do e-book’a:

https://www.storyjumper.com/book/index/71999535/5d683048843ad?fbclid=IwAR2sBg-6i313iUfWVH22FbzuEtGggjcq0TnKEPkUgoegud6NKhcsCVZIijQ#

                                                                                              Joanna Lewandowska


Maja Makowska na obozie językowym w Załęczu Wielkim

Uczennica klasy VI – Maja Makowska – została wyróżniona za pracę w poprzednim roku szkolnym, wykazując się niezwykłą pracowitością i zaangażowaniem w realizację zadań w projekcie „Healthy English”, realizowanym od września 2018r. Nagrodą był dwutygodniowy obóz języka angielskiego w Załęczu Wielkim, a fundatorem nagrody był Program English Teaching, stworzony przez Polsko-Amerykańską  Fundację Wolności, której krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju Nida.

            „Wakacje z angielskim” to obozy językowo-naukowe, w których oprócz zajęć poświęconych nauce języka angielskiego w formie różnotematycznych warsztatów prowadzonych w grupach utworzonych według poziomu zaawansowania językowego, znalazły się też zajęcia rekreacyjne, konwersacje, zajęcia multimedialne, sportowe czy integracyjne. Warsztaty językowe prowadzone były przez lektorów z USA, rekrutowanych we współpracy z Fundacją Kościuszkowską ze Stanów Zjednoczonych. Oprócz nauki języka, młodzież miała możliwość poznać kulturę tego kraju.

            Maja była jedyną uczennicą naszej szkoły, której Program English Teaching sfinansował obóz. Jego koszt to ponad 2500zł.

            A tak Maja wspomina przygodę językową w Załęczu Wielkim:

„Zajęcia odbywały się w grupach i polegały na konwersacji z native speaker’ami. Moim opiekunem językowym był Nicolas, którego bardzo polubiłam. Dobrze czułam się też w towarzystwie Sami. Program obozu był bardzo zróżnicowany, gdyż po zajęciach typowo językowych odbywały się wycieczki, a wieczorami dyskoteki lub zabawy integracyjne. Oprócz tego uczestniczyliśmy w grach terenowych i wycieczkach, na przykład do Muzeum Wsi w Opolu czy Muzeum Dywizjonu 303. Dzięki obozowi poznałam wiele ciekawych osób i tradycji amerykańskich oraz przekonałam się, że da się żyć bez telefonu. Mój angielski jest też z pewnością dużo lepszy, poznałam wiele nowych zwrotów, z większą łatwością mogę się porozumiewać w tym języku. W przyszłym roku na pewno tam wrócę.”

            Jestem przekonana, że wytypowanie Mai jako jedynej uczestniczki obozu z naszej szkoły było dobrym wyborem. Dla niej to była wspaniała przygoda językowa, szansa na rozwój umiejętności językowych, możliwość poznania nowych ludzi i przełamanie bariery mówienia w obcym języku. Dla innych uczniów to dowód, ze marzenia się spełniają, warto się starać, ciężko i systematycznie pracować, bo nagroda może przyjść nieoczekiwanie.

      Joanna Lewandowska


SAVOIR VIVRE PRZY STOLE

Uczniowie klasy VI w ramach zajęć projektowych „Healthy English” poznali zasady zachowania przy stole oraz nauczyli się składania serwetek i nakrywania do stołu. Zajęcia miały charakter warsztatowy, a więc umiejętności te przećwiczyli w sposób praktyczny.

            Zdawać by się mogło, że czasy nienagannej etykiety już dawno minęły, a tymczasem zasady zachowania przy stole wciąż obowiązują, i to nie tylko przy okazji oficjalnego spotkania, ale codziennych posiłków, chociażby spożywając obiad w szkolnej stołówce. Jak mawiał Jean Anthelme Brillat-Savarin, autor Fizjologii smaku: „Powiedz mi, jak jesz, a powiem Ci, kim jesteś”.

            Wielką sztuką jest umieć się odpowiednio zachować nawet przy tak, wydawać by się mogło, prozaicznej czynności, jaką jest spożywanie posiłku, jednak jest to wyznacznik dobrego wychowania i z pewnością my poznaliśmy dopiero podstawy savoir-vivre’u. Ale to dopiero początek, od czegoś zawsze trzeba zacząć. Wiemy już jak złożyć serwetkę, ułożyć sztućce przy talerzu, jak siedzieć przy stole czy ułożyć sztućce na talerzu, by dać kelnerowi w restauracji znać, że zakończyliśmy posiłek i może zabrać nakrycie. Będziemy pogłębiali naszą znajomość zasad kulturalnego zachowania przy stole, a tymczasem na najbliższym obiedzie niedzielnym będzie okazja przećwiczyć poznane tajniki.


Warsztaty projektowe w klasie VI

Uczniowie klasy VI w ramach zajęć projektowych „Healthy English” wzięli udział w warsztatach pod tytułem “Być jak Archimboldo”. Swoją już szeroką wiedzę na temat właściwego odżywiania się i zdrowego stylu życia rozszerzyli tym razem w aspekcie sztuk plastycznych. Rozwijali swoje kompetencje językowe, rozszerzając słownictwo angielskie o nazwy nowych warzyw i owoców. Poszukiwali także informacje, korzystając ze słowników i encyklopedii.

Uczniowie poznali sylwetkę włoskiego malarza z epoki renesansu Giuseppe Arcimboldo.  Niezwykłe dzieła tego malarza wprawił w zachwyt i zdziwienie.

Cykl obrazów “Cztery pory roku” zainspirował młodzież do stworzenia niezwykłych kompozycji z wykorzystaniem świeżych warzyw i owoców, zerwanych w przydomowych ogródkach.

Nawiązując do tytułu projektu oraz głównego celu – healthy- młodzi artyści, po utrwaleniu fotograficznym swoich dzieł, zjedli najbardziej smakowite elementy swoich obrazów. Na zdrowie.

https://gopro.com/v/PoWJRZeZ1l9Zw

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                                       Anna Ankowska


Warsztaty robienia makaronu i masła

            Mało kto już pamięta, że makaron można zrobić samodzielnie, a nie kupić w sklepie. Domowy smakuje po stokroć lepiej. Możliwość uczestniczenia w warsztatach kulinarnych w Owczarkowej Zagrodzie mieli uczniowie klas Va oraz VI. Podczas tej wizyty nauczyli się zagniatać ciasto na makaron, wyczarować z niego spaghetti, ubijać śmietanę na masło, zwiedzili zagrodę ze zwierzętami, a wizytę w Owczarkowej Zagrodzie zakończyli ogniskiem z kiełbaskami. Był też czas na wspólną zabawę na świeżym powietrzu.

GALERIA ZDJĘĆ

Joanna Lewandowska


DESER JAGLANY SNIKERS

   Poznaliśmy już wiele przepisów na smaczne, ale i zdrowe potrawy. Wiele z nich samodzielnie lub z pomocą p. Adama z kuchni czy pań z Koła Gospodyń Wiejskich wykonaliśmy. Wszystkie wraz ze zdjęciami i przepisami w języku angielskim znalazły się w wykonanym przez uczennicę kl. VI Paulinę Wolską e-book’u.

            Dziś doszedł nam kolejny przepis na rozpływający się w ustach, przepyszny deser, którego zaskakującym składnikiem jest kasza jaglana. Oprócz niej do przygotowania deseru wykorzystaliśmy miód, jogurt, rozpuszczoną czekoladę i słone orzeszki lub solony prażony słonecznik.

            Przygotowywanie potraw idzie nam coraz lepiej, robimy to coraz sprawniej i z ogromną radością, ale wartością dodaną są elementy języka angielskiego, które niepostrzeżenie przemycamy.

Wszystkie składniki deseru przetłumaczyliśmy na język angielski i napisaliśmy na tablicy. Dzięki temu mamy szansę dołożyć kolejne strony do naszego anglojęzycznego e-book’a.

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                              Joanna Lewandowska


Owocowe szaszłyki klasy VI

Owocowe szaszłyki to nasza kolejna propozycja na zdrowy deser. To także jedna z pięciu dziennych porcji owoców i warzyw, zalecanych przez dietetyków. Oraz propozycja na nieskomplikowany, a efektowny deser, przekąskę dla dzieci, którą są w stanie wykonać samodzielnie (pod okiem dorosłych, gdyż w gę wchodzi użycie noża). A już za kilka dni przygotujemy pyszne naleśniki z różnym nadzieniem. Nie możemy się już doczekać pracy w prawdziwej kuchni (dzięki uprzejmości Pań z Koła Gospodyń Wiejskich).

GALERIA ZDJĘĆ

                                                                                              Joanna Lewandowska


Naleśniki w wykonaniu uczniów kl. VI

  Nic tak nie cieszy i nie smakuje, jak samodzielnie przygotowane naleśniki z ulubionym nadzieniem. 30.10. mieliśmy ku temu idealna okazję, gdyż Panie z Koła Gospodyń Wiejskich zaprosiły nas na wspólne smażenie naleśników. Poznaliśmy składniki ciasta naleśnikowego, przygotowaliśmy nadzienie i usmażyliśmy pyszne naleśniki. Teraz możemy śmiało przygotowywać je naszym domownikom.

            Pięknie dziękujemy Paniom z KGW, które chętnie dzielą się z nami wiedzą i doświadczeniem, co doceniamy i za co jesteśmy niezwykle wdzięczni.

GALERIA ZDJĘĆ

 

                                                                                              Joanna Lewandowska


KRAJOWA I EUROPEJSKA ODZNAKA JAKOŚCI ETWINNING

     Z prawdziwą przyjemnością spieszymy donieść, że projekt realizowany przez cały poprzedni rok przez obecną klasę VI Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Aleksandrii, a noszący tytuł „At a European table” otrzymał najpierw Krajową Odznakę Jakości eTwinning, a teraz również Europejską, z czego jesteśmy niezmiernie dumni.

            Krajowa i Europejska Odznaka Jakości są potwierdzeniem wysokiej jakości zrealizowanego projektu międzynarodowego oraz podkreśleniem dużego zaangażowania koordynatora i uczniów, a także szkoły. Praca nad tym projektem została oceniona jako reprezentująca najwyższy europejski poziom i jest prezentowana w specjalnym miejscu na Europejskim Portalu www.etwinning.net.

            Jesteśmy w trakcie realizacji kolejnego projektu eTwinning „Change of habits” i systematycznie pracujemy nad realizacją zaplanowanych zadań. Uczniowie projektowali już logo projektu (praca Janka Wawrzykowskiego wygrała w głosowaniu wszystkich partnerów na logo całego projektu), tworzyli gry interaktywne, projektowali plakat promujący projekt, tworzyli prezentacje dotyczące spędzania czasu wspólnie z całą rodziną, brali udział w dwóch wideokonferencjach, przygotowywali zdrowe przekąski, stworzyli e-booki na temat zmiany stylu życia, utworzyli interaktywny pinboard, poprzez filmy przedstawiali siebie i swoją miejscowość. Aktualnie projektują kartki świąteczne, które zostaną wysłane do naszych partnerów.

            Jesteśmy dumni z przyznanych odznak, ale także niezwykłego zaangażowania uczniów w pracę dodatkową. Jesteśmy pewni, że ich zaangażowanie przyniesie skutek w postaci większej pewności językowej, podniesienia jego poziomu i wyższej samooceny.

 

                                                                       Koordynator projektu Joanna Lewandowska



CZEKOLADOWA POKUSA

Naszą trwającą 1,5 roku przygodę językowo-kulinarną zakończyliśmy słodkim akcentem. Ostatnią pożegnalną atrakcją były owoce maczane w gorącej czekoladzie i udekorowane dowolną posypką. Tak właśnie postanowiliśmy zakończyć pracę nad projektem „Healthy English”, który miał szansę zaistnieć w naszej szkole dzięki programowi English Teaching.

GALERIA ZDJĘĆ


GALERIA ZDJĘĆ