Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Aleksandrii w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Jana Kochanowskiego mieli okazję uczestniczyć w niecodziennej lekcji geografii. W październiku nasi wychowankowie polecieli w kosmos i odkrywali konstelacje gwiazd z edukatorami Centrum Nauki Kopernik, wspólnie wzięli udział w zajęciach e-Planetobus.
Wirtualna wizyta e-Planetobusu jest zorganizowana w ramach programu ,,Nauka dla Ciebie”, który jest wspólną inicjatywą Ministra Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Zajęcia miały charakter interaktywny, warsztatowy, formę dialogu i zostały przeprowadzone online przez Centrum Nauki Kopernik. Głównym tematem zajęć były niewielkie obiekty poruszające się w Układzie Słonecznym: planetoidy, asteroidy a także planety oraz krążące wokół nich księżyce. Poznali także najciekawsze gwiazdozbiory widoczne na tle ziemskiego nieba. Dużą atrakcją była wirtualna wycieczka w stronę wybranej przez klasę planety. Prowadzący zajęcia edukatorzy z Centrum Nauki Kopernik udowodnili, że aby zostać badaczem lub badaczką kosmosu, nie trzeba mieć ogromnego teleskopu ani kosztownej aparatury.
Z zaangażowaniem i zaciekawieniem uczniowie prowadzili dialog z prowadzącymi, dopytując o interesujące ich tematy. Największe wrażenie na młodszych dzieciach zrobiło niebo pełne gwiazd oraz podróże pośród planet. Starsi uczniowie zachwyceni byli bezkresem wszechświata otaczającego naszą planetę. Na odbywających się online zajęciach mogli przekonali się, że kosmos jest dużo bliżej, niż się nam wydaje. Klasy były zachwycone miłą atmosferą a także pokazem komentowanym na żywo przez edukatorów.
Z pewnością można stwierdzić, że wizyta Planetobusa wpłynęła na poszerzenie zainteresowań uczniów astronomią, zainspirowała ich do dalszego pogłębiania wiedzy, a niektórym pozwoliła na usystematyzowanie i powtórzenie wiadomości już posiadanych. Myślę, że taka forma zajęć przyniosła wiele wrażeń i radości a też uatrakcyjniła zajęcia szkolne. Bez wątpienia warto wziąć udział w zajęciach w Centrum Nauki Kopernik, gdyż inspirują uczniów do obserwacji, doświadczenia, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.
Zajęcia zdalne w ramach programu Nauka dla Ciebie powstały w oparciu o badania przeprowadzone przez zespół badawczy programu. Opracowywano model zajęć z wykorzystaniem nowatorskich metod zarządzania uwagą uczestników. Tak prowadzone zajęcia angażują uczniów, co pozwala im efektywnie poznać i zrozumieć prezentowane zagadnienia.
Agnieszka Kotarska