Uczniowie naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w zajęciach e-laboratoria zorganizowanych w ramach programu ,,Nauka dla Ciebie”, który jest wspólną inicjatywą Ministra Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Zajęcia miały charakter interaktywny, uczniowie zamiast tradycyjnego połączenia się z nauczycielem przenieśli się wirtualnie do warszawskiego Centrum Nauki Kopernik. Uczestnicy byli aktywnie zaangażowani w proces uczenia się, samodzielnego eksperymentowania i przeprowadzania doświadczeń. Po części pokazowej, mogli pod okiem trenerów wykonać samodzielnie proste eksperymenty. Była to świetna okazja do zastosowania wiedzy zdobytej na lekcji w praktyce, ponieważ tematyka przeprowadzanych doświadczeń bazowała na materiale z chemii i przyrody znajdującym się w podstawie programowej. Klasa 7 i 8 miała okazję bawić się kolorami poznając i utrwalając odczyny oraz kwasy. Eksperci Centrum Nauki Kopernik opracowali scenariusze zajęć tak, aby nie tylko prezentować zjawiska, ale i angażować uczniów, prowadzić z nimi dialog i dyskusje, to były nietypowe lekcje. Uczniowie klasy 4 mogli poznać wodę i jej stany skupienia, najbardziej zaciekawił ich ciekły azot, którego na co dzień nie mogą zobaczyć w szkole. Celem zajęć, w których brali udział uczniowie było kształcenie myślenia naukowego, rozwijanie umiejętności logicznego rozumowania oraz wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń, które wykonali samodzielnie pod okiem edukatorów. Klasa 3 miła okazję zagłębić się w temat: „Sztuka kamuflażu” . Edukatorzy przekonali nas, że eksperymentować można wszędzie i wystarczą do tego łatwo dostępne przedmioty domowego użytku. Udział w zajęciach e-laboratoryjnych pobudza aktywność poznawczą uczniów, doskonali umiejętności, pogłębia i rozwija ich zainteresowanie przyrodą. Zajęcia, w których uczestniczyli były dla wszystkich interesujące i przyniosły wiele wrażeń i radości, były też uatrakcyjnieniem zajęć szkolnych. Bez wątpienia warto wziąć udział w zajęciach w Centrum Nauki Kopernik, gdyż inspirują uczniów do obserwacji, doświadczenia, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.
Agnieszka Kotarska