Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu.

Uczniowie klasy trzeciej biorą udział w 10. już edycji konkursu, ogłoszonego przez Nową Erę, pod nazwą Projektanci edukacji, skierowanej do nauczycieli  i uczniów wszystkich typów szkół. W tym roku do konkursu zostało zgłoszonych 887 projektów z całej Polski. Cele przedsięwzięcia są zbieżne z celami wyznaczanymi przez podstawę programową nauczania oraz z nabywaniem przez uczniów  kompetencji.

Głównym celem projektu jest rozbudzanie ciekawości i czujności poznawczej uczniów, kreowanie twórczej postawy, zapoznanie z technikami zapamiętywania i uczenia się.

W pierwszym etapie projekty konkursowe poddane zostały ocenie jury, a także brały udział w głosowaniu internautów. Nasz Projekt pod tytułem- „ Pusta klasa – łowcy przygód” uzyskał uznanie internautów i znalazł się wśród 5 nagrodzonych projektów w kategorii klas I-III. Nagrodę pieniężną przeznaczymy na realizację projektu. Nagrodą dla wszystkich uczniów naszej szkoły jest półroczna prenumerata czasopisma Fokus.

Pracujemy razem już czwarty rok, ponieważ nasza przygoda rozpoczęła się w zerówce. Każdego roku wyznaczamy sobie główne cele naszych zadań. Wcześniejsze cele to poznawanie siebie, integracja całej grupy, współpraca. Celem tegorocznym jest przygotowanie do nowego etapu edukacji. Już od pierwszych miesięcy w zerówce  pracujemy w grupach i metodą projektu. Pragniemy kontynuować nasze działania, aby odważnie przejść do klasy IV. Realizacja projektu jest wpleciona w nasze codzienne działania.
W naszej klasie (sali) wiele się dzieje, ale pozostawiamy ją często pustą. Często uczymy się w plenerze – na łące, nad rzeką, w lesie. Mamy swoje ulubione miejsca. W ogrodzie sąsiadki, uczymy się jak uprawiać warzywa, poznajemy owady. Jesteśmy zaprzyjaźnieni z wieloma mieszkańcami naszej wsi, którzy są zwyczajni ale niezwykli. Od nich czerpiemy inspirację, ponieważ mają pasje. Poznaliśmy ich realizując projekt fotograficzny, w którym to oni byli bohaterami wystawy. Poszukujemy także edukacyjnych inspiracji w miejscach kultury i nauki. Naszym entuzjazmem zarażamy kolegów ze szkoły, nauczycieli, rodziców, mieszkańców naszej wsi i gminy. Inspirujemy do podejmowania nowych, ciekawych wyzwań.
Opuszczając naszą klasę, planujemy przeżyć wiele przygód. W wyniku naszych działań, w różnych ciekawych miejscach, nauczymy się uczyć, wykorzystywać wiedzę i umiejętności w codziennych działaniach i rozbudzać potrzebę uczenia się.

Do tej pory zrealizowaliśmy już wiele działań spośród zaplanowanych do końca trwania konkursu czyli do 20 maja.

Odbyły się niezwykle interesujące zajęcia pod tytułem „ w świecie magicznych eksperymentów i doświadczeń” – przeprowadziliśmy doświadczenia w klasie oraz podczas zajęć w Uniwersytecie Rozwoju w Częstochowie.

Poznaliśmy las i jego mieszkańców podczas mega misji – cyklu lekcji przeprowadzonych w naturalnym środowisku. Wykorzystując technologie cyfrowe podsumowaliśmy nasze działania oraz wykazaliśmy się wiedzą i umiejętnościami podczas lekcji otwartej.

W ramach projektu „Otwórz się na kulturę” uczestniczyliśmy w spektaklu „Pinokio”  w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie, a także w warsztatach w Muzeum Śląskim w Katowicach – „60 min. Dookoła świata”

W grudniu zaprosiliśmy zaprzyjaźnione artystki ludowe panią Marię Pastusińską oraz panią Urszulę Mazik i podczas – Wieczoru Gwiazdkowego– spotkania integracyjnego z rodzicami i dziadkami – nauczyliśmy się wykonywać ozdoby techniką – papierowej wikliny a także szydełkować.

W styczniu poszukiwaliśmy matematyki w kręgielni. Oprócz tego, że świetnie się bawiliśmy, nauczyliśmy się sporządzać wykresy i tabele i tworzyć rankingi. Kontynuując nasze naukowe działania wzięliśmy udział w lekcji astronomii podczas  warsztatów prowadzonych przez Śląskie Planetarium Chorzów: „Kometa nad Szwajcarską Doliną” – kosmiczne odkrycia, opuszczamy Ziemię

Prawdziwą wyprawę naukową przeżyliśmy uczestnicząc w  Śląskim Festiwalu Nauki w Katowice, imprezie edukacyjnej o zasięgu międzynarodowym – jesteśmy oczarowani bogactwem i zasięgiem nauki – nauka jest wszędzie!
Umiejętności notowania i zapamiętywania kształcimy poznając założenia myślenia wizualnego, rozwijamy umiejętność wykonywania super notatek techniką sketchnotingu. Pomaga nam w tym pani Agata Jakuszko Sobocka – psycholog specjalizująca się w efektywnym myśleniu wizualnym, trenerka w  biznesie,  mentorka adeptów Akademii Sketchnotingu.

Podczas spotkania on- line zaplanowaliśmy lekcję dedykowaną tylko naszej klasie. Z niecierpliwością czekamy na to wyzwanie i niezmiernie się na nie cieszymy.

Jesteśmy na półmetku, przed nami jeszcze wiele wyzwań i przygód.  W następnej relacji przedstawimy efekty naszych działań, podzielimy się naszymi niezwykłymi doświadczeniami, które zdobywamy w „dobrze zaprojektowanym procesie edukacji”.

GALERIA ZDJĘĆ

Anna Ankowska