W tym roku szkolnym w naszym przedszkolu w grupie starszej realizowana jest innowacja pedagogiczna ,,Odkrywanie przez działanie”. Jej nadrzędnym celem jest rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i obserwacji przyrodniczych.
W miesiącu październiku starszaki wcieliły się w rolę małych odkrywców badając właściwości wody-smak, kolor, zapach; stwierdziliśmy również że wodę spotykamy w różnych postaciach i że woda jest niezbędna dla życia ludzi, zwierząt, roślin i należy ją oszczędzać. Gdy poznaliśmy materiał badawczy przystąpiliśmy do wykonania eksperymentów: ,,Co pływa w wodzie, co tonie?”, ,,Co się rozpuszcza w wodzie?”, ,, Barwienie wody”, ,,Uciekający pieprz”, ,,Lawa w szklance”, i ,,Kolorowy deszcz”.
Przeprowadzone eksperymenty przybliżyły dzieciom niektóre zjawiska zachodzące w przyrodzie, dały odpowiedź na nurtujące je pytania oraz wpłynęły na rozwój postawy badawczej naszych przedszkolaków.
Urszula Cierniak