Innowacja pedagogiczna ,,Odkrywanie przez działanie”

W tym roku szkolnym w przedszkolu w grupie starszej była realizowana innowacja pedagogiczna pt. ,,Odkrywanie przez działanie- doświadczenia, eksperymenty i obserwacje przyrodnicze”. W ciągu całego roku  przedszkolaki wykonywały eksperymenty, odpowiednio dobrane i dostosowane do ich wieku i zainteresowań. Przedszkolaki to urodzeni odkrywcy. Potwierdza to ich ciekawość, ciągła chęć eksperymentowania, chęć samodzielnego znalezienia rozwiązania sytuacji problemowej. Bezpośredni kontakt przedszkolaków z różnorodnymi materiałami oraz elementarne eksperymentowanie z nimi pozwoliły poznawać ich właściwości, cechy, rozbudzić  ciekawość i chęć poznawania coraz to więcej. W trakcie cyklu innowacyjnych zajęć prowadzono doświadczenia z łączenia barw, zabawy z wodą, lodem, powietrzem, obserwowano rośliny i owady w ich naturalnym środowisku za pomocą lup.

W miesiącu maju w ramach podsumowania innowacji odbył się Tydzień Eksperymentów, podczas którego przedszkolaki uczestniczyły w kolejnych doświadczeniach i eksperymentach takich jak:  Gumowe jajo, Tęcza na talerzu, Rozkwitające kwiaty, Łapiemy rybki, Wędrująca woda, Świeczka pod słoikiem, Dmuchanie balonów, Barwienie kapusty i Zabawy z mikroskopem. 

Ostatnim punktem zaplanowanych działań był quiz wiedzy na temat widomości zdobytych podczas trwania innowacji. Każde dziecko losowało karteczkę z pytaniem na które miało udzielić odpowiedzi. Odpowiedzi były prawidłowe, co świadczy o niezwykłej wiedzy  jaką nabyli podczas całego roku  trwania innowacji.

Cykl zrealizowanych zajęć przybliżył dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w codziennym życiu, nauczył prowadzić obserwacje i stawiać pytania, pobudził do twórczego działania  i myślenia, wyciągania wniosków oraz wpłynął na rozwój postawy badawczej przedszkolaków.

Galeria zdjęć

Urszula Cierniak